tirsdag, mai 08, 2007

I don't do bugs!

Mange tenker på slanger, edderkopper og krokodiller når de tenker på Australia. Etter å ha bodd her i nesten to år, "on and off", må jeg si at slangene har jeg bare sett i bur i parker, eller i en elv i en regnskog, krokodiller så jeg i Australia zoo, og noen store edderkopper har vi jo møtt på blandt annet den vi drepte i Byron Bay. Men de to siste periodene jeg har vært her er det møter med andre skapninger som har brakt mest hodebry for meg! Forrige semester så lurte jeg på om jeg hadde fått skabb fra å jobbe på et av gamlehjemmene, så vi behandlet oss for det bare for sikkerhetsskyld. Jeg møtte "sandflies" både på Fiji og når vi var på stranden i Mooloolaba, guri malla som de bitta klør!
Når jeg kom hjem til Sandnes til jul måtte jeg tilbringe første natta på sofaen siden noen rare "makker" hadde lagt seg på madrassen min. Vel tilbake i Brisbane igjen etter jul har vi jo som alle vet hatt maur i leiligheten. Disse små skapningene freaket meg ut til å begynne med, men nå innser jeg at det finnes verre fiender enn knøttsmå maur. De kryper fortsatt rundt her i ny og ne, men ikke så mye.

Siste bekymringen min er da bed bugs, eller veggdyr som de heter på norsk. Dette er da noen skapninger som kan bli opp til 5 millimeter lange, gjemmer seg i alle mulige sprekker eller i sømmer langs madrassen din og kommer frem og suger blod av deg om natten. Hostellet vi bodde på i Melbourne hadde dem jo, og vi har jo tatt mange forhåndsregler etter vi kom hjem men jeg er fortsatt redd for å våkne opp en morgen med masse bitt og dermed få bekreftet at de har klart å lure seg med hjem til meg!!! En av jentene som var med på turen våknet opp med masse bitt og må nå begynne å behandle rommet sitt. Problemet med disse dyrene er at de er så små at de kan gjemme seg i knøttsmå sprekker og er dermed vanskelige å bli kvitt. Dette er både tidkrevende og koster litt penger. Jeg krysser fortsatt fingrene for at de ikke er noen plass i nærheten av denne leiligheten, men jeg skal gi det en måned til før jeg slapper helt av. Hadde vi fått dem måtte vi jo behandlet hele leiligheten og hva med all bagasjen vi skal ta med til Norge?

Etter jeg kom hjem fra Melbourne satte jeg jo bagen min ute på balkongen, og har ikke tatt den inn siden. Jeg pakket til og med utav den mens den var på balkongen. Men idag når jeg skulle ut å sjekke den igjen løftet jeg på den og under kravlet det av mange små, hvite dyr. Jeg ble selvfølgelig kjempestresset og ringte et pest control firma for assistanse, kunne dette være bed bugs???? Jeg hadde jo selvfølgelig også i mellomtiden sprayet halve balkongen men bugspray, hevet bagen og en luftmadrass om lå rett ved. De var veldig koselige i andre enden av telefonen og sa at dersom jeg så noen av de dyrene jeg hadde drept kunne jeg ta dem på en bit tape og sende dem inn så skulle de se hva de var for noe. Jeg fant noen av dem, men klarte ikke sende dem i posten og vente på svar, så jeg satte meg i bilen og kjørte ut til firmaet. Hadde snakket med dem på telefonen igjen og spurte om det var greit. Vel fremme fikk jeg snakke med to entemologer som da er eksperter på all slags krypdyr og innsekter, og de så på tapen min under mikroskop. De kunne heldigvis si at det ikke var bed bugs, det var noe så uskyldig som springtails. De hjelper visst til med å lage jord eller no, dere kan google det viss dere vil;) En av setningene mine til disse veldig koselige folkene var at "I don't do bugs!". Og det blir vel avslutningen min, jeg må si at insekter er langt ifra min sterkeste side!!!!!Vet at skabb er en midd og ikke et insekt, men det er fortsatt ekkelt og jeg syns det var passende å skrive om her.

Nå syns jeg jeg har hatt nok møter/nesten møter med insekter på en god stund!!!! Jeg blir stresset bare av tanken!!! Kanskje jeg skal flytte til nordpolen eller no?;) Neida, jeg bare tuller. Vil også nevne at de snille mennene som sjekket ut "dyrene" mine ikke ville ha betalt, skikkelig god service!!!:) Håper jeg slipper å ta kontakt med et pest kontroll firma på en en god stund nå!

5 kommentarer:

Anonym sa...

RIP Estonia - sandalluftmadrassen min måtte gi tapt i Randis kamp mot insektene. Sjøl om hu påstod at hu sa det te meg tiligåre i dag, så fekk eg det aldri me meg før eg leste om det her nå.

Anonym sa...

Offdå, viva la Estonia!!

Men savvel, ka ofre du vel issje for å sleppa å få bed bugs inn i heimen !?

Gled dåkk t å komma t norge, her e dårr fint lide sånne tropiske bastards!!

Snakkes!

Anonym sa...

Huff dette var mange, ekle bugs-oplevelser. Håper at du ikke fikk med ekstra bagasje fra Melbourne...
Vi ser noen små edderkopper iblandt+ ute i haven plukker vi de ekle, brune sneglene.Velkommen hjem, blir det retur 5.juli?

Randee sa...

Rigmor: de brune sneglene skal jeg klare å leve med;) Ser ut som vi kommer hjem 26 juni faktisk!:)

Anonym sa...

Wæh, det finnes mange ekle små krypdyr ja. Godt at det ikke var noe værre enn de her "springtailsene". Stakkar Estonia.