lørdag, mars 03, 2007

Krigføring

De siste 24 timene har jeg vært i krig. Og det er en ganske urettferdig krig også. Det er meg mot hundrevis, kanskje tusenvis.

Mens Knut var på fotballtrening igår sto jeg og la sammen klær. En av t-skjortene til Knut hadde falt ned på golvet på balkongen og når jeg plukket den opp krelte det av maur under den. De siste dagene har antallet maur økt og økt på balkongen. Jeg la ut Ant Rid som er noe som tiltrekker mauren, de spiser det, tar det tilbake til reiret sitt og så dør hele reiret. Men jeg tror de var i overtall, og det hadde ikke mye synbar effekt når jeg stod opp i dag morges. Maur på balkongen er en ting, men tror du ikke at når jeg begynte å se etter så hadde vi maur langs skyvedøren ut til balkongen på soverommet, og jeg fant maur skremmende nærme kjøkkenet. Mer Ant Rid ble lagt ut, og så var det bare å vente.

De siste månedene har jeg begynt å få mer og mer angst for maur. Jeg har en Macgyver episode friskt i minne hvor gigantiske maur dreper alt som kommer i den vei, og så har jeg også sett en film hvor maur ble brukt som tortur. Soldater smurte honnig på ofrene sine som var bundet fast til en stolpe, og sekunder etterpå krelte det av maur på dem. I tillegg har jeg klart å lene meg inntil en av "veiene" deres to ganger, noe som resulterer i at innen et sekund har du 10 maur på deg og du kjenner at det klør. Kanskje ikke skremmende for noen, men for meg begynner maurer og bli eklere og eklere. Kveldstimene igår ble brukt til å surfe nettet for å finne ut hvordan man blir kvitt maur i og rundt huset. Noen av rådene man finner på nett er direkte morsomme, som å skrive er krasst foretningsbrev til mauren, be de forlate området og legge det der de går. Andre ting gikk mye igjen, som Johnsons baby powder og kanel. Når jeg stod opp idag var det fortsatt masse maur på balkongen, og jeg fant også mer maur nærme kjøkkenet. Jeg tok frem kanel med en gang og har prøvd å forsegle kjøkkenet, så nå ligger det en tykk stripe kanel der vi går inn på kjøkkenet. Etterpå bar det bort til Woollies hvor nye maur feller ble kjøpt, og også Ant Sand og Johnsons baby powder. Babypudderet ble strødd langs hele rillene i de to store skyvedørene vi har ut til balkongen. Ant sand ble strødd på balkongdekket, det eneste problemet jeg har nå er hvordan jeg skal bli kvitt denne sanden. Den er giftig, så forslaget mitt til nå er å koste den opp og legge den i plastikkpose, som blir forseglet med nok en plastikkpose, men så vet jeg ikke hvor jeg skal hive den. Kan vel ikke hive sånn i vanlig søppel?

Min gode venn Kristine sier at det kan være jeg har maurinvasjon på grunn av dårlig karma. Jeg velger å se bort i fra denne muligheten akkurat nå;)

Jeg tror jeg har blitt kvitt mauren på soverommet, men er ikke sikker. Mauren nærme kjøkkenet driver for øyeblikket å gå ut og inn av fellen min med gift i, så jeg håper det virker til imorgen. To Kanelstriper er også lagt ut for å prøve å holde de vekke fra kjøkkenet. Balkongen har jeg ikke gått så mye på siden den er full av giftig sand, men skal ut å sjekke forholdene imorgen.

Jeg håper på en bedre natts søvn i natt, forrige natt lå jeg bare å vred meg, og dersom det klødde en plass måtte jeg skru på lyset for å se om det var maur som kravlet på meg.

24 timer inn i krigen ser det ut som jeg vinner, men det er aldri godt å si. Maur er visstnok noe av det vanskeligste en kan bekjempe...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Off,så kjipt at d har blitt så mange av di nå....va jo litt når me åg va dar,men veldi lite.Eg heie på deg å har stor tro på at du vil bekjempa di å gå av me seieren,stå på!!!!!! Lykke t:)

Store klem

Anonym sa...

Kjaereste Randi;
Takk for sist! Her kommer to gode raad mht. maurene, fra dine tidligere "husokkupanter" i CP, nemlig svigers..! Vi benyttet et straalende godt anti-maur-middel fra ditt rikholdige vaskeskap paa badet - nemlig den hoye flasken med "100% bacteria-killer" for sykehus/proff-miljoer. Vi dryppet noen faa draaper der hvor maurene kom opp fra sine underganger 2-3 ganger i loepet av de 5 ukene og da saa vi ikke en maur paa 3-5 dager. Tror det kverket ganske saa mange av arten!?? Alternativ 2 er aa ta en prat med de i resepsjonen for aa faa noen gode raad om hva andre paa CP har gjort med problemet. Good luck fra Rigmor and Rigfar som naa har overvaaket barnebarn i kveld.

Anonym sa...

Hei igjen;
jeg glemte aa si at det er de to amerikaner-barnebarna vi passet ikveld da vi sendte Oyvind og Mindy paa kino. Imorgen soendag er siste fulle dagen her i Loveland, hvor vi ogsaa har hatt det helt toppen. Mandag (5. mars) etter- middag setter vi nesen mot hjemlandet, og om alt gaar som planlagt er vi hjemme i Frafjordgt tirsdag 6. mars kl 19. norsk tid.
Vi syntes ogsaa leiligheten ble "oppgradert" etter IKEA-besoeket. Nok en gang tusen takk for laanet.
Kjempeklemmer til dere begge fra
Rigmor og Rigfar

Randee sa...

Rigfar: Tipper dere syns tiden har gått fort nå når dere nesten er hjemme igjen! Godt å høre at dere har kost dere på resten av ferien også:) Mauren ser ut til å ha forsvunnet litt, men jeg skal huske tipset til neste gang. Kos dere de siste timene med Team Hæhre USA, og hils så mye fra meg:)

Anonym sa...

Nå kjenne imaginative maur som kravle øve alt... Ska aldri mer lesa någe om maur vertfall. ;)

Anonym sa...

Maur e någe drid ja! Eg hadde någen råe krigar mod sånne dyr. Men eg velle heller Maur enne bedbugs iallefall! Lykke t:)

Anonym sa...

Admithmuh xaikalitag tietaicle [url=http://uillumaror.com]iziananatt[/url] Incatrybrinna http://gusannghor.com outfividifice